Resmin kendisi için bir yaşam biçimi olduğu kadar, bir
iletişim aracı olduğunu belirten ve sanatı bir kentin aynası, sanatçıları,
faydalı insanlar olarak tanımlayan Trabzonlu ressam Candaş, “Trabzon’da resim
sanatıyla uğraşan sanatçılarımız çok fazla” dedi.
Candaş, Karadeniz Plastik Sanatlar Derneği Başkanlığı’nın
yanı sıra, Trabzon Güzel Sanatlar Lisesi'nde resim öğretmenliği yaptığına
işaret ederek, iyi bir sanatçı yetiştirmenin yanında, nitelikli sanat
izleyicileri yetiştirme kaygısında olduklarını söyledi.
Estetik algısı gelişmiş bir toplum sağlamak için,
eğitimin küçük yaşta başlaması gerektiğini bildiren Candaş, resimlerinde insan
ve doğa arasındaki ilişkiyi, derinlik kavramını, kendi yorumu ile ele aldığını
kaydetti.
Candaş, “Doğanın insan üzerindeki etkisini, estetik
yorumlarla, yeniden şekillendirip boyuyorum. Bu şekilde kendi beğenilerimi
ortaya koyacak yapıtlar oluşturuyorum. Genellikle kullandığım renk ve
kompozisyonlarda, denge, ritim ve zaman arayışı içindeyim. Sanatçı bir aileden
geliyorum. Babam ve amcam ressam, 6 kardeşin 5’i resim öğretmeni. Bu kadar
sanatın içine girmiş bir aile üyesi olarak ben de sanattan kopuk olamazdım.
Sanatı ve sanatçıyı yaşatmaya çalışıyoruz” diye konuştu.
HACIFETTAHOĞLU
Etkilendiği akımları realizm, sürrealizm ve hiperrealizm
olarak açıklayan Mehmet Hacıfettahoğlu da özgün tarzının bu akımların bir
karması olduğuna vurgu yaptı.
Dört mevsimin bir arada yaşandığı bir coğrafyada
yetiştiğini vurgulayan Hacıfettahoğlu, “İklimdeki hareketlilik ve renklilik
insanımız yaşantısına ve dolayısıyla üretimde de etkili olmuştur. Resme
başlarken yıllarca çoğu ressamın aksine eskiz hazırlamadan bomboş tuvalin
karşısına geçip onun içine girecek bir nokta aradım. Her şeyimle duygu, düşünce
ve birikimlerimi ortaya koyup düşünüp söyleyemediğim, söyleyip anlatamadığım
her şeyi kendi anlayışımla resmetmeye çalıştım” ifadelerini kullandı.
Sanatın düşünsel içeriklere sahip bir insan yetisi
olduğunun altını çizen Hacıfettahoğlu, şöyle devam etti: “İnsan düşünce
birikimlerinin doruğunda kendini gösterir. Yerellik ve ulusallık aşamasında
başarılı bir sonuç çıkarmadan evrensel boyutlara varmak mümkün değil.
Dolayısıyla bu süreçler birbiriyle sıkı bir bağlantı içindedir. Cumhuriyet
sonrası resim sanatı yerellikten
ulusallığa yönelişi ifade ederken,
1950’li yıllar sonrasında evrenselliğe doğru geliştiğini
görmek mümkündür. Bu şekilde yerel ve ulusal anlamda gelişimini tamamlayamayan
düşünce geleneklerinin evrenselliği yakalayamayacağı iddiasını da tarihsel bir
kanıtla görmüş olduk diyebiliriz.
Her ne kadar eskiz olmaksızın tuvallerle yüzleşsem dahi
sanatın salt el becerisinden ibaret olmadığının ve düşünce dünyasıyla derinden
ilgisinin bilincindeyim. Düşünsel olgunluğu yakalayamamış toplumların sanatsal
eğilimleri sığ olur. Bir başlangıcın devamı olmaktansa bir devamın başlangıcı
olmak her zaman en önemli hedefim olmuştur.”
KONUŞMA DİLİM
RESİM VE RENKLERDİR
Gaziantep’te sergi açmalarına imkan verildiği için Sanko
Ailesine çok teşekkür eden Orhan Zafer ise arttrionun sanat üçlüsü anlamına
geldiğini anımsatarak, 10 yıldan beri ortak sergiler açtıkları arkadaşları ile
arttiro’yu hayata geçirdiklerini belirtti.
Alegorinin bir olayın, bir düşüncenin en basit ve yalın
anlatılmasında kullanılan semboldü olduğunu vurgulayan Zafer, sözlerini şöyle
sürdürdü:
“Her sanatçı kendi duygu düşüncesini anlattığı için ortak
karar olarak ‘alegori’ adını seçtik. Çalışmalarımız tuval üzerine yağlı boya ve
akrilik boya tekniği kullanılarak yapılmıştır. Resimlerimde duygu ve
düşüncelerimi ifade etmek için kendime ait bir renk dilim var. Resim yapmak
benim için duygularımı renklerle ifade emek demektir. Konuşma dilim resim ve
renklerdir.
Zaten bir eser yarına kalıyorsa o gerçek sanat eseridir.
İzleyicinin sanatçıyla bir araya gelmesi, temas etmesi önemlidir. Resim okumak,
okuyabilmek, eserden haz almak küçük yaşta verilmesi gereken bir eğitim. Modern
sanat, tekrara düşmeden esere farklı bir şey daha katınca modern sanat olur.”
Sanko Sanat Galerisi’ndeki serginin açılışına Sanko Sanat
Galerisi Yürütme Kurulu Üyesi Murat Köylüoğlu, Sanko Sanat Galerisi Seçici
Kurul Üyesi Aslı Özen, Sanko Park AVM yöneticileri, sanatçılar ve sanatseverler
katıldı.
Konuşmalardan sonra, SANKO Holding tarafından bastırılan
ve Gaziantep Arkeoloji Müzesi’nin bilimsel yayını olan “Belkıs Zeugma ve
Mozaikleri” isimli bilimsel yayını Arttrio sanat grubu sanatçılarına hediye
edildi.
Sanko Sanat Galerisi’nde 37 eserin yer aldığı Arttrio
sanat grubunun ‘alegori’ sergisi, 15 Aralık’a kadar her gün 10.00-22.00
saatleri arasında gezilebilecek.
SANATÇILAR
ORHAN ZAFER
Trabzon 1971 doğumlu. 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Resim Bölümünden mezun oldu. Resim çalışmalarının yanı sıra,
karikatür ve fotoğraf sanatıyla ilgileniyor. Şimdiye kadar 8 kişisel, 102 karma
sergi ve organizasyona katılan sanatçının resim çalışmaları birçok koleksiyonda
bulunuyor. Çalışmaları ulusal ve uluslararası birçok gazete, dergi, albüm ve
görsel yayında yer alan sanatçı, katıldığı yarışmalar sonucu ikisi
uluslararası, sekizi ulusal ve biri özel olmak üzere 11 ödül kazandı.
Ordu Güzel Sanatlar Lisesi’nde uzman sanat eğitimcisi ve
Resim Bölüm Başkanı olan sanatçı, ayrıca Ordu Sanatevi Sanat Kurulu
Başkanlığını sürdürüyor. Ulusal düzeyde çok sayıda sergi organizasyonu
gerçekleştiren sanatçı, ulusal ve uluslararası birçok yarışmada jüri görevinde
bulunmuştur. Çalışmalarını “Mavi” isimli atölyesinde sürdüren sanatçı, Türkiye
Karikatürcüler Derneği, Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği üyesi ve
Karadeniz Plastik Sanatlar Derneği Yönetim Kurulu Üyesidir.
‘’Ordulu Sanatçılar’’ ve ‘’Sanat Terimleri Sözlüğü’’
isimli iki araştırması yayına hazır olan sanatçının ilk kez Türkiye’de uygulanan
kişi adına özel galeri projesi kapsamında, Ankara RC Galeri Bilkent Sanat
Sokağında ‘Orhan Zafer Galeri’ adına özel galeri açıldı. Sanatçı ulusal ve
uluslararası 12 sanat kampı ve çalıştaya katıldı. Sanatsal özel boya markası
“ozblue-ozmavi” ismiyle sanatçının en fazla kullandığı mavi rengi tescilleyip,
2015 yılında üreterek piyasaya sundu.
MÜMİN CANDAŞ
Trabzon Beşikdüzü'nde 1971 yılında doğdu. İlk, orta ve
lise tahsilini Vakfıkebir’de tamamladı. 1990 – 1994 döneminde KTÜ Fatih Eğitim
Fakültesi Resim – İş Öğretmenliği Bölümünden mezun oldu. 1995 yılında Hatay ili
Samandağ ilçesi Samandağ Ortaokulunda resim öğretmeni olarak göreve başladı.
1996 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi Çevresel ve Görsel Sanatlar Yüksek
Lisans Programını kazandı. Aynı yıl İstanbul Şişli Sait Çiftçi İlköğretim
Okuluna atandı.
1999 – 2000 yılında yüksek lisans eğitimini Teoman Südor,
Ahmet Keskin ve Ferhan Gözgü Çelik atölyelerinde tamamladı. 2002 yılından beri
Trabzon Akçaabat Güzel Sanatlar Lisesinde Görsel Sanatlar Öğretmeni olarak
görevini sürdüren sanatçı, 2013 yılında Karadeniz Plastik Sanatlar Derneği
Yönetim Kurulu Başkanlığına getirildi. Resim çalışmalarına özel atölyesinde
devam eden sanatçı bugüne kadar biri kişisel olmak, üzere 90’ın üzerinde karma
sergi, resim çalıştayı ve etkinliğe katılmıştır.
MEHMET
HACIFETTAHOĞLU
1978’de Trabzon’da doğdu. 2001 yılında KTÜ Fatih Eğitim
Fakültesi Güzel Sanatlar Resim-İş Eğitimi Bölümü Grafik Ana Sanat dalını
dereceyle bitirdi. Aynı yıl Gümüşhane’de Resim-İş Öğretmeni olarak göreve başladı.
Ulusal ve uluslararası 100’e yakın sergiye katılan
sanatçının, birçok özel koleksiyonda resim, heykel, rölyef, vitray, grafik
alanında çalışmaları yer almaktadır. Yayımlanmış bazı çalışmaları ile özel ve
resmi kuruluşlar için yaptığı grafik tasarım çalışmaları bulunmaktadır. Grafik
alanında açılan yarışmalarda iki birincilik, bir ikincilik ödülü almıştır.
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim
Bölümünde Yüksek Lisans öğrenimini tamamlamıştır. Karadeniz Plastik Sanatlar
Derneği ve Trabzon Sanat Tiyatrosu Yönetim Kurulu Üyesi, Birleşmiş Ressamlar ve
Heykeltıraşlar Derneği Üyesidir. Halen Trabzon Arsin Lisesinde Resim
öğretmenliği görevini sürdüren sanatçı, çalışmalarına Fettahoğlu Resim-Heykel
atölyesinde devam etmektedir.
YORUMLAR