Dünyada cirosu 100 milyar dolara aşan oyun
sektöründe Türkiye’nin hakettiği yerden uzakta olduğuna vurgu yapan Özistek,
Türkiye’dei oyun firmalarının küçük ve planlı yapılacak devlet desteğiyle 1
milyar dolarlık ihracat yapma potansiyeli olduğunu söyledi.
100 milyar dolarlık sektör
Özistek, global dijital oyun pazarının 100 milyar
doların üzerinde bir büyüklüğe ulaştığından bahsedildiğini, bunun tüm dünyanın
sinema ya da müzik sektöründen daha büyük bir rakam olduğuna belirtti. Oyun
pazarının konsol, PC, web ve mobil oyunlar olarak ayrıldığını ve sadece mobil
oyun pazarının 40 milyar dolarının üzerinde bir pazara sahip olduğunu dile
getiren Özistek, şu anda en büyük platformun cep telefonlarıyla oynanan mobil
oyunlar olduğunu aktardı.
Sadece mobil oyun pazarının büyüklüğünün bile
müzik sektöründen ve sinemaların yıllık hasılatından daha büyük bir ciro
olduğunu işaret eden Barış Özistek, dijital oyunların bir de tetiklediği
pazarlar olduğunu vurguladı. Oyunların sadece kendi yarattığı ciro değil
bilgisayardan mobil telefona, telekom sektörüne kadar bir ekosistemi
etkilediğini anlatan Barış Özistek, dünyanın en büyük firmalarının dijital oyunun
doğrudan etkilediği alanlarda olduğunu söyleyerek şöyle devam etti:
“Bilgisayarlar, cep telefonları oyun nedeniyle
yenileniyor”
“40 milyar dolar mobil oyun ya da 100 milyar
dolar dünya oyun pazarı dediğimizde bu direkt oyun sektörünün yaratmış olduğu
ciro. Ama bir PC oyuncusunu düşünün. Yeni çıkan bir oyunu daha iyi oynamak daha
keyifli oynamak için gidiyor bilgisayarını değiştiriyor. Oyun mouse’u alıyor,
oyun için geliştirilmiş klavye, oyunun seslerini daha iyi duyabilmek içine
girebilmek için kulaklık alıyor. Bilgisayar ve bilgisayar ekipmanını yeniliyor.
Dolayısıyla bilgisayar ve ekipman üreticileri temel olarak oyunlar sayesinde
ciro yapıyor. Bu işin bilgisayar tarafı.”
“Akılı telefon pazarına baktığımızda da yeni
telefona geçmenizdeki ana motivasyonlardan birinin oyun olduğunu görüyoruz.
Akıllı telefonun temel amacı konuşmak değil. Bir akıllı telefonda en çok
tüketilen içerikler önce oyun, sonra video, sonra sosyal medya… Oyun oynamak
için daha büyük ekranlı, daha güçlü işlemcili akıllı telefonlara ihtiyacınız
var. İlk dönem 16 GB hafıza varken şimdi 128 GB, 256 GB ve üstüne giden bir
durumu konuşuyoruz. Yeni telefonlar da oyun sayesinde geliştiriliyor ve
satılıyor. O yüzden oyunun etkilediği muazzam bir alan var.”
Telekom sektörünün de oyun sektöründen çok
etkilendiğini, çünkü artık gelirin konuşmadan dataya kaydığına işaret eden
Barış Özistek, data tüketiminin oyun ve videolarla sağlandığını belirtti. Oyun
sektörünün gelişmediği yıllarda telekom operatörlerinin ayda 1 GB datayı zor
sattıklarını oysa şimdi 10-20 GB boyutlu data satışlarının gündemde olduğunu
ifade eden Özistek, telekom sektörünün de büyümesinde de birinci nedenin oyun
sektörü olduğunu savundu.
Anlık 100 bin oyuncuyu barındıran sunucu
Barış Özistek, dijital oyun sektörünün doğrudan
etkilediği teknoloji ve bilgi boyutu olduğunu ifade etti. Oyunların kullandığı
sistemlerin geliştirilmesi, oyuncuların anlık kopma yaşamaması için
yazılımların iletişim alt yapılarının çok iyi olması gerektiğini hatırlattı.
“Oyunlar hep çok yüksek kullanıcıya göre dizayn edilmek zorunda. Bu teknolojik
olarak çok büyük zorluklar getiriyor. Bir oyunda anlık olarak 100 bin kişi, 300
bin kişi görülebiliyor. Şu anda bizim firmamızın bir oyununda anlık olarak 100
bin kişinin üzerinde oyuncu var” dedi.
Aynı anda bu kadar kişinin birlikte hareket
etmesinin çok ileri teknoloji ve ‘know how’ gerektirdiğini söyleyen Barış Özistek,
“Otomobil sporlarında Formula-1 neyse teknolojide de dijital oyunlar odur”
benzetmesine katıldığını söyledi. Özistek, “Oyun gelir dışında aslında müthiş
bir bilgi birikimi de yaratıyor. Oyun sektöründe çalışan kişiler bu
hassasiyetle ürün geliştirme, teknolojik ürün geliştirme konusunda donanım
kazanıyorlar. Milisaniyeleri konuştuğumuz bir sektördeyiz” dedi.
Türkiye pazarı küçük, hızla büyümeli
Türkiye pazarının yaklaşık 30 milyonluk aktif
oyuncu nüfusu ve Türkiye’nin gelişmişlik düzeyiyle değerlendirildiğinde küçük
olduğunu dile getiren Barış Özistek, Türkiye’de yaklaşık 600 milyon dolarlık
bir oyun pazarından söz edildiğini belirtti. Bunun 200 milyon dolarının mobil
oyun pazarı olmasına rağmen Türkiye’de akıllı telefon kullanıcıların yüzde
55’in üzerinde olduğuna dikkat çeken Özistek, bilgisayara sahiplik oranının
internete bağlı hane sayısının oldukça yüksek olmasının dijital oyun pazarının
milyar doların üzerinde olması gerektiğini düşündürdüğünü kaydetti. Özistek,
“Türkiye’deki oyuncuların yüzde 90’ı hayatı boyuncu hiç para harcamamıştır”
dedi. Oyun denince akla çocuk geldiğini ancak artık 7’den 70’e herkesin oyun
oynadığını vurgulayan Özistek, şöyle dedi:
“Ağırlıklı kitle 10 yaşından başlayıp 45-50 yaşa
kadar olan kitle. Ama 50 yaşın üstünde de tabi ciddi bir kitle var. Ama
özellikle 10-50 yaş arası oyunu çok yoğun oynayan bir kitle. Bu akıllı
telefonların hayatımıza gelmesiyle oldu. Mobil oyunla birlikte iş hayatında
oyundan kopan kitle yavaş yavaş geri geldi. Mekândan zamandan bağımsız oyun
oynayabilir hale geldi.”
Devlet desteğiyle dünya ligine çıkabiliriz
Barış Özistek, Türkiye’den başarılı oyun
şirketlerinin çıkarabileceğini ispat ettiğini ancak büyük bir istihdam yaratan
geniş bir sektör haline getiremediğini belirtti. Bunun için devlet desteğine
ihtiyaç olduğunu söyleyen Özistek, dijital oyun sektörünün yatırımların geri
dönmesi bakımından riskli bir alan olduğunu savundu. Özistek, “Biz tecrübe ve
bilgi birikimini yarattık sektör olarak. Gelecekte de Türkiye’nin reel anlamda
bir potansiyeli var. Oyun sektöründe dünyada söz sahibi olabilmeniz ve bilişim
ihracatı yapabilmeniz için olmazsa olmaz şartlar var. Bizde ciro olarak olmasa
da oyuncu sayısı bakımından büyük potansiyel dünya ligine çıkabiliriz. Bu
oyunun ileriki safhalarının geliştirilmesi, optimize edilmesi mükemmel hale
getirilmesi için çok önemli. İkincisi oyun yaratıcı endüstriler içerisinde.
Yani Türkiye’de isek illa Hürrem’i kullanacağız” dedi.
2023’te 1 milyar dolar ihracat mümkün
Barış Özistek, Türkiye’nin 2023 yılında sadece
oyun sektörü Bilişim ihracatı hedefi olan 1 milyar dolar ihracat yapabilir hale
gelebileceğini belirtti. Ancak bunun için sadece finansal değil, organize
desteklerin çok önemli olduğunu dile getiren Özistek, “Bizim oyun geliştirecek
firmalara özellikle küçük orta büyüklükteki firmalara çok organize destek
vermemiz gerekiyor. Eğitimiyle olsun mentörlüğüyle olsun global network ile
tanıştırmayla olsun çok çokçok organize destek vermemiz gerekiyor. Çünkü çok
optimize edilmesi gereken bir yer. Siz çok iyi bir oyun yaptınız videosu harika
ama 5 bin kişi oyuna girdiğinde server’ler kaldırmıyorsa olmaz. Bunu sektörün
tamamının öğrenmesi bilmesi ve bu bilgi birikimiyle ilerlemesi gerekiyor.” diye
konuştu.
YORUMLAR